Les feux rouges des ponts…
Apollinaire
La nit és alta i s’abraça
amb mi –tots sols pels carrers.
Els fanals de les placetes
ens encalcen.
Les cases cremades, negres,
i, abans dels bordells,
amb bruses de vent de juny, aventura:
Na Clara i Na Bàrbara.
Dins les entrades, bandits
amb por de mi, que no surten.
El sol damunt les teulades
balla
amb una mossa d’estampa.
Madrid, gener 1936
Localització
Aquest poema pertany a Imitació del foc. És l’obra que li dona més
reconeixement. Inclou 30 poemes distribuïts en 3 apartats: Fira encesa, Rosa secreta i Arbre de flames. Consolidació d’una poètica
que manifesta la diversitat estilística i de models – des de la cançó popular
al barroquisme, avantguardisme de l’època i el postsimbolisme. La majoria de composicions
són difícils, amb descripcions poc clares, que sovint ens porten a mons
desconeguts, com de somni: s’hi descriuen idees sorgides del subconscient; les
imatges se succeeixen sense sentit, sense lògica, sense transparència; el
llenguatge poètic esdevé altament artificiós.
Parafraseig
Pont del vespre està encapçalat per
un lema d’Apollinaire, que pertany al poema “Vendémiaire”, del llibre Alcools
(1913): “Les feux rouges des ponts...”. El poeta francès refereix en primera
persona a una alba parisenca de setembre, després d’una nit de diversió i
d’excessos. El poema de Rosselló està escrit també en primera persona però no
sabem quina ciutat retrata.
A la primera estrofa ens descriu un paisatge urbà de nit. En aquest paisatge
urbà hi ha fanals i placetes. En la segona estrofa ens parla de cases
ombrívoles i les figures de dues noies amb nom o sobrenom, que potser responen
a personatges reals. A la tercera estrofa fa referència a uns bandits que s’amaguen
als portals. Per últim, ens diu que és una nit de juny en què el sol i la lluna comencen a confluir en
un mateix lloc i temps.
Anàlisi
Aquest poema consta de 4 estrofes, les dues primeres de 4 versos cadascuna
i les dues últimes amb dos versos. Són versos lliures i anisosil·làbics sense
rima final establerta. Com a figures retóriques podem trobar la personificació
de la lluna en una mossa que balla amb el sol, que suggereix l’hora incerta d’una alba inicial en què els llums fantasmals podrien
ser també les d’un capvespre, en una indefinició del temps que estableix un pont
entre realitat i somni.
Conclusió
No hay comentarios:
Publicar un comentario